سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دست از گناه برداشتن آسانتر تا روى به توبه داشتن . [نهج البلاغه]
ازهردری سخنی از هرکجا تصویری+ غدیر خم + خاطرات تلخ وشیرین
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آنچه باید از لاخ مزار کوچ بدانیم؟

لاخ مزار کوچ نهارجان یا کوچ خراشا د یا کوچ باقران؛از قرنهای متمادی در نزد بزرگان  وسینه و اذهان ساکنان قرون گذشته روستای کوچ به قدمگاه بی بی زینب خاتون(خواهر امام رضا)،مدفون در قریه کاهین؛ معروف بوده است وآنرا مقدس می شمرده اند وزیارت می کرده اند وبرای شفاء مریض وبیمار خود مقداری آب خوردن؛ می برده اند وبرسطح صاف لاخ مزار می ریخته اند ودرقسمت پایین آن آب را در ظرفی دیگر می گرفته اند ومی برده اند وبه خورد بیمار می داده اند و عقیده داشته اند که بیماران با خوردن آب ریخته بر سطح سنگ لاخ مزار شفاء می یابد.این عمل را من در کودکی بارها شاهد بوده ام که مادرم و خاله ام و عمه هایم ودیگر زنان روستای کوچ انجام می دادند وسخت به این کار اعتقاد داشتند.اجدادما در کوچ از پدران خود این عقیده را نسل به نسل یاد گرفته بودند وبه نسل بعد از خود منتقل می کردند.آنها می گفتند:بی بی زینب خاتون (س)که در مسیر حرکت خود با آل علی مسیر مزار یشت و کوههای باقران و مسیر درخت بنه بجد و مزار محمودآباد  وبعد درخت بنه کوچ و لاخ مزار کوچ ولاخ مزار ریزمرغ؛بسوی قریه کاهین حرکت می کرده وطی مسیر می نموده است،بعد از گذشتن از درخت بنه کوچ که باز هم به درخت مشکل گشاء معروف است ،وقتی به مکان پای لاخ مزار کوچ رسیده است.شب را درپای لاخ مزار خوابیده است و فردا بسوی فریزمرغ حرکت کرده است وشب بعد را در پای سنگ بزرگی که بعد ها به لاخ مزار فزیز مرغ معروف شده است در نزدیکی روستای فریزمرغ خوابیده است واز برکت قدم بی بی زینب خاتون این دو لاخ ؛مزارشده است و شفا بخش است و شب بعد از لاخ مزار فریز مرغ بی بی زینب خاتون (س)به نزدیکی قریه کاهین رسیده است ودر آنجا به کوه پناه برده است ودرهمان جا مریض شده است و چند روز بعد فوت نموده است وردل کوه دفن شده است که قرنهاست که مدفن بی بی زینب خاتون در قریه کاهین،زیارتگاه مردم است واز نقاط بسیار دور مثل زاهدان ومشهد وتهران افرادی که می شناسند به زیارت بی بی می آیند وآنرا زیارت می کنند واز آبی که از دل کوه بیرون می آید به عنوان آب شفاء بخش بر می دارند وبه مریض می دهند و حتی چوپانان ظرفی از آن آب را می آورند وبرگوسفندان مریض می پاشند و اعتقاد دارند که به برکت وجود بی بی زینب خاتون آن آب ؛گله مریض را شفاء می دهد و مرض از گوسفندان دور می شود وگوسفندان سالم می گردند..علاوه براین مردم اماکنی که در بالا نام برده شد سخت به مقدس بودن ومراد بخش  بودن، درخت بنه بجد و مزار محمودآباد وشفا بخشی و مراد بخش بودن درخت بنه کوچ که به درخت مشکل گشا معروف است معتقدند قرنها از آن حاجت و مراد طلبیده اند وبه مراد و آرزوی خود رسیده اند.هم چنین است در مورد لاخ مزار که چندین قرن مردم روستای کوچ باآن عرض حاجت کرده و مراد گرفته اند ومریضهای آنان بهبودیافته وازنوع زندگی از سر گرفته اند .مردم فریزمرغ و روستاهای اطراف ازجمله مردم کوچ واستانست نیز به مراد بخش بودن لاخ مزارروستای فریزمرغ ؛سخت اعتقاد دارند وآن سنگ بزرگراه قدم گاه و محل گذر وبیتوته بی بی زینب خاتون‌می دانند.مردم روستای کوچ در گذشته هر وقت حاجت ویا مرادی. داشتند.مشکل گشا نذر می کردند و عصر پنج شنبه ویا روز جمعه مردم را دعوت به پای درخت بنه یا درخت مشکل گشاء می کردند ودر آنجا؛کتاب مشکل گشا می خواندند وزنان و بانوان و دختران گریه می کردند و حاجت شان را از صاحب درخت مشکل گشا می گرفتند که به عقیده انهاهمان بی بی زینب خاتون ،خواهر امام رضا باشد. درهمین زمان ما حدود 30 سال قبل خانمی اهل کوچ وساکن زاهدان دریک سفر،که به کوچ آمده بود مردم را برای مشکل گشا بپای درخت بنه یا درخت مشکل گشا دعوت کرده بود درضمن خواندن مشکل گشا،انگسترش گم شده بود،او بعد از یک سال دوباره از زاهدان به کوچ آمد ودوباره مردم را برای مشکل گشا خواندن به پای درخت بنه یا درخت مشکل گشا دعوت نمود درزمانی که مشکل گشا می خوانده اند ناگهان چشمش به انگشتر گم شده سال قبلش می افتد که در پای بوته هیزم افتاده است واودرجلوی چشمان دیگران ،انگشتر مفقود شده سال قبل خودرا پیدا می کند.واین جریان باعث میشود که اعتقاد مردم به درخت مشکل گشا بیشتر ومحکمتر گردد .لازم است یاد آوری کنم که قرنهاست که هرگاه مردم پای درخت بنه یا همان درخت مشکل گشا می روند به شاخه های کوچک درخت پارچه گره می زنند ومی گویند هروقت این گره بازشود؛مشکل ماهم گشوده خواهد شد.آنها برای آمدن سربازان از سر بازی ویا شفا یافتن مریض شان از بیماری ویا دفع مرض از گوسفندان ویا رسیدن عاشق به معشوق ویا بسلامتی برگشتم مسافر شان از راه دور مثل مشهد و کربلا ومکه؛پای درخت مشکل گشا قصه مشکل گشاده می خواندند وبه مردم آجیل و شیرینی ونقل و نبات و نخود و کشمش می دادند تا نذر شان بر آورده شود.واین جریان خواندن مشل گشا در پای لاخ مزار کوچ هم انجام می شده است.درپای لاخ مزار کوچ خاکی نرم بدست می امد که مردم روستای کوچ از آن خاک نرم برای شستن ظروف خوددر جوی آب پایین تر استفاده می کرده اند.سطح لاخ مزار در تاریخ قرون قبل و حتی درهمین قرن حاضر بسیار بیشتر و بزرگتر از آن چیزی بوده است که هم اکنون حفاظت می شود.در همین دوران ما چند قسمت در اثر برف وباران ویخ بندان سخت وسنگین تخریب وازبین رفته است .علاوه برآن همسایگان که می خواستند خانه جدید بسازند و زمین کم داشتند.بارها دست به تخریب لاخ مزار زدند قسمتهایی از چپ و راست لاخ را با بیل و کلنگ وبیرم وابزاردیگر خوردکردند و تخریب کردند تا راه را از دل کوه بگذرانند وخود بتوانند خانه ای جدید بسازند و بیشتر لاخ مزار اینگونه تخریب شد وازدست رفت و کسی هم اهمیتی به آن نمی داد و تا حدود چ30 سال قبل که سر و کله کارشناسان میراث فرهنگی پیدا شد وبعد از چند سال کند و کاو اعلام کردند که اینجا و این لاخ مزار آثار تاریخی در خود دارد کسی به لاخ مزار اهمیت نمی دادوتنها لاخ مزار جنبه تقدس وزیارت داشت آنهم بخاطر اینکه اعتقاد داشتند.خواهر امامرضا که در قریه کاهین مدفون است ومدفنش با عنوان مزار کاهین شناخته می شود ،یک شب در پای لاخ مزار خوابیده است وبه همین دلیل لاخ مزار را مقدس می شمردند وآنرا زیارت می کردند واز آن مراد می خواستند و مراد می گرفتند ولی هیچ کس از اینکه این لاخ مزارشاید آثار تاریخی گذشته در خود داشته باشد اهمیت نمی داد و آگاه به آن نبود.فقط می گفتند:اینکه دست،دست امیر المومنین است وبه دست بی بی زینب خاتون است ونیز می گفتند:این رد پای اسب امیر المومنین است.حال کارشناسان اعلان کرده اند که نقشی از اردشیر ساسانی برروی سنگ لاخ مزار نقش بسته است.توضیحات مربوط به سنگ نگاره های لاخ مزار در سایت ویکی پیدیا و سایت میراث فرهنگی و خبر گزاری شبکه خاوران وشبستان وایرنا وایسنا و سایت پیشینه و سلطان سفرو علاء الدین و چند سایت دیگر قابل مشاهده است.در کتاب بهارستان مرحوم آیه الله آیتی بزرگ نیز اشاره شده است که این منطقه دارای شانزده هزار سال تاریخ است.محمد حسن آسایش.؛تلفن:09151604705 و09157269296  ووبلاگ:

http://mha331.blogfa.com

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد حسن اسایش ( چهارشنبه 100/9/10 :: ساعت 1:52 عصر )
»» وجه تسمیه نام های مختلف روستای کوچ نهادشان یا کوچ نداشت و یا کوچ

اینجا کوچ  نهارجان،کوچ خراشاد،کوچ نوفرست،کوچ باقران،کوچ ترکان،کوچ ترکها،کوچ اشکانیان،کوچ ساسانیان،کوچ مود وسربیشه وکوچ رستم،کوچ وبلو چ، کوچ شاهنامه نامیده شده است که هرکدام این اسامی وجه تسمیه خودش را دارد؛مثلا چون هم جوار دوروستای خراشاد ونوفرست می باشد واز طریق هردو روستا به شهر بیرجند راه داشته است ،لهذا کوچ خراشاد و کوچ نوفرست نامیده شده است.وچون در اسناد دولتهای قبل از انقلاب اسلامی جزو بخش نهارجانات بیرجند و حوزه سه ثبت  احوال بوده است به آن کوچ نهارجان گفته اند وچون بعدازانقلاب ؛درتقسیمات کشوری؛تغییراتی داده شد و ابتدا؛سربیشه به بخش تبدیل شد ومود به دهستان مبدل شد ؛لهذا کوچ در اسناد ثبت احوال تابع دهستان مود ومودهم جزو بخش مرکزی بیرجند و حوزه یک ثبت احوال نامیده شد.مدتی بعد؛سربیشه به شهروبعدهم به شهر ستان تبدیل شد ومودابتدا به بخش وتابع سربیشه و کوچ نیز مدتی کوتاه تابع  بخش مود و شهرستان سربیشه قرارگرفت و کوچ مود و کوچ سربیشه نامیده شد.اما مدتی بعد که اهالی کوچ اعتراض کردند که نمی توانند برای کارهای اداری وحقوقی و قضایی به حوزه  پاسگاه ودادگاه سربیشه مراجعه بکنند.کم کم کوچ ازمود وسربیشه جدا شد وتابع دهستان باقران و بخش مرکزی بیرجند قرار گرفت وهم اکنون چندین سال است که جزو دهستان باقران و بخش مرکزی بیرجند می باشد.اما چرا کوچ را کوچ ترکان ویا کوچ ترکها نامیده اند.داستان آن از این قراراست.زمانی که ترکان تیموری؛روستای نوفرست را تصرف نمودند وبعدازمدتی آنجا را مرکز حکومت خود قراردادند؛هوس کردندکه بیایند و روستای کوچ را تصرف کنند واز ازآنجا که نقشه داشتند که مردم روستا را غافلگیربنمایند،ازراه رودخانه نیامدند؛بلکه ازراه کوه بالا آمدند وخواستندناگهان به داخل ده کوچ بریزند وروستارا ناگهان به تصرف در آورند.اما همینکه ازسرکمر نوفرست خواستندبه داخل ده بیاینداخطار قلعه بان کوچ آنهارا سر جایشان میخکوب کرد.قلعه بان با علامات به آنهافهمانیدکه ابتدا کلاه خودرا سر بوته جنجریسک  که یک متر ارتفاع داشت بگذارند و آنها این کار را کردند.نگهبان قلعه کوچ کلاه آنهارا با تیر نشانه رفت؛بعد با زبان اشاره  و علایم به ترکان فهماند که دوقرانی یا دودرهمی آن زمان رابین دو انگشت خود قرار دهند و نگه دارند.نگهبان قلعه ؛دوقرانی یاددوریالی آن زمان را دربین انگشتان آنها چنان نشانه رفت که تیر؛دوریالی را زد ولی به انگشتان صاحب دوریالی آسیب نرسانید.ترکهای تیموری که  این میزان دقت در تیراندازی از سوی نگهبانان قلعه را دیدند؛از تصرف کوچ منصرف شدند و فرار را بر قرار ترجیح دادند وباسرعت فرار کردند یعنی به نوفرست کوچ کردند ودیگر هیچ گاه؛خیال تصرف روستای کوچ را درسرخود نپروراندند.سالهای بعد هر اتفاق مهمی که رخ می داند؛آنرا به سال  کوچ ترکها نسبت میدادندومی گفتند: فلان رویداد دوسال یا پنج سال یا ده سال بعدازکوچ ترکها؛رخ داده است و چنین شد که کلمه سال از عبارت افتاد وکلمه کوچ ترکان یا کوچ ترکها برای نام کوچ ؛باقی ماند وبه روستای کوچ اطلاق شد..ودر قرن حاضر هروقت خواهند کسی را یک دنده و حرف نشنو بنامند ،می گویند:فلانی اهل کوچ ترکان است البته به مزاح و شوخی و گاهی هم به آدمی که می خواهند بگویند ؛کله شق است ،می گویند اواز کوچ ترکان است.باقی نامها هم هرکدام ؛یک وجه تسمیه ای ، دارد که به کوچ گفته شده است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد حسن اسایش ( دوشنبه 100/9/1 :: ساعت 8:23 عصر )
»» درولادت امام حسن عسکری(ع)


درولادت امام حسن عسکری :مژده که شد چهره نما عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری     مژده که در جلوه رخ یار شد جلوه کنان مظهر دادار شد    حسن حشن باز پدیدار شد     کون ومکان مطلع الانوار شد گشت زرخ پرده  گشا عسکری         گشت عیان نور خدا عسکری         مژده به یاران که حسن آمده عسکری آن فخر زمن آمده        خرمی دهر کهن آمده8         آز مه رخ پرده فکن آمده کرده عیان ماه لقا عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری         مژده که در هشتم ثانی ربیع گشته عیان عارض بدرعسکری        شکر خداوند بصیر وسمیع         کزرخ آن شمس مقام رفیع داده در ایجاد صفا عسکری         گشت عیان نور خدا عسکری         مژده که پیری جهان شد جوان  گشت منور همه کون ومکان        شد متولد شه با عز وشان         شبل نقی والد شاه زمان نور خداشمس هدی عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری --- به نقل از دیوان آذر جلد دوم-ص138-چاپخانه طوس مشهد -1382 هجری قمری درولادت امام حسن عسکری :مژده که شد چهره نما عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری     مژده که در جلوه رخ یار شد جلوه کنان مظهر دادار شد    حسن حسن باز پدیدار شد     کون ومکان مطلع الانوار شد گشت زرخ پرده  گشا عسکری         گشت عیان نور خدا عسکری         مژده به یاران که حسن آمده عسکری آن فخر زمن آمده        خرمی دهر کهن آمده8         آز مه رخ پرده فکن آمده کرده عیان ماه لقا عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری         مژده که در هشتم ثانی ربیع گشته عیان عارض بدرعسکری        شکر خداوند بصیر وسمیع         کزرخ آن شمس مقام رفیع داده در ایجاد صفا عسکری         گشت عیان نور خدا عسکری         مژده کهپیری جهان شد جوان  گشت منور همه کون ومکان        شد متولد شه با عز وشان         شبل نقی والد شاه زمان نور خداشمس هدی عسکری        گشت عیان نور خدا عسکری --- به نقل از دیوان آذر جلد دوم-ص138-چاپخانه طوس مشهد -1382 هجری قمری



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمد حسن اسایش ( پنج شنبه 100/8/20 :: ساعت 8:3 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

امام حسین وحضرت زینب (ع) مشکل دین را حسین زینب آسان کرد ورفت
امام حسین وحضرت زینب (ع) مشکل دین را حسین زینب آسان کرد ورفت
فلک دانی چه ظلمی از تو برزهرای اطهر شد چه بیدادی زتو
? مژده که میلاد شه خاتم است عید سعید نبی اکرم است     م
خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش هنوز وز
?   خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش ه
?   خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش ه
روستای کوچ نهارجان یا کوچ خراشاد-شهرستان بیرجند معرفی روستای کو
جانبازان امام حیسین (ع)
غدیر از نگاه چهارده خورشید
در ولادت امام رضا (ع)
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 57
>> بازدید دیروز: 24
>> مجموع بازدیدها: 175152
» درباره من

ازهردری سخنی  از هرکجا تصویری+ غدیر خم + خاطرات تلخ وشیرین

» پیوندهای روزانه

جامعه مبلغین غدیر [12]
آز هردری سخنی - از هرکجا تصویری [104]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
لالایی کودک وشوخوانی ونیمه رمضانی[31] . شوخوانی ونیمه رنضانی در کوج[12] . لالایی کودک وشوخوانی ونیمه رمضانی[10] . فلک دانی چه ظلمی از تو برزهرای اطهر شد چه بیدادی زتو بر فاطمه بع[4] . مژده که میلاد شه خاتم است عید سعید نبی اکرم است مزده که[4] . رمضان -روستای کوج نهارجان -شوخوانی -مناجات سحر -اسایش[3] . درولادت مولی امیرالمومنین -خانه زاد خدا (علی) علیه السلام[3] . آمد شب میلاد علی شمس خراسان فرزند نبی ،رهبردین،حامی قرآن ده مژده[3] . اربعین شاه دین -اشعار از واله (توسط محمد تقی زنگی (جوادی )-مداح[2] . ?   خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش ه[2] . -البش که عیان مهر فروزان آمد ظاهر از پرده ی عصمت رخ جانان آمد[2] . -- غروبی سخت دلگیراست ومن ، بنشسته ام اینجا، کنار غار پرت وساکتی[2] . ?   تا به محراب دعا خون خدا شد ریخته                 حرمت ا[2] . امام حسین وحضرت زینب (ع) مشکل دین را حسین زینب آسان کرد ورفت کر[2] . --در روستای کوچ نهارجان بیرجندوبسیاری ازروستاهای دیگراین شهرستان[2] . لالایی کودک[2] . ---محبوس سامرا (امام هادی )--- هادی دین نبی گشته گرفتار بلا[2] . فلک باآل پیغمبر بسی جور وجفا کردی ستم اندازه ای دارد ،توبیحد ظلم[2] . ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب ماه خروج پیشرومومنان بود ماه ش[2] . ماهی شده در ماه رجب جلوه کر امشب        کز شرم نهان است به کردون[2] . مژده مژده شد روشن، ُ چشم اهل دین به به گشته جشن میلاد میر مومنین[2] . ولادت فاطمهالزه -دخت نبی اکرم (ص) البشارت که عیان مهر فروزان آمد[2] . شوخوانی ومراسم نیمه رمضانی در روستتی کوچ در صد ساله ی اخیر[2] . یا رسول الله داغت بر عزیزان زود بود -دارد سه جا امشب عزا بهر عزی . ----یارب این زندانی مظلوم سبط مصطفی است ؟              یا خلیل ا . کشته شد شیر خدا، ُآه و واویلا ابن عم مصطفی ، آه وواویلا آه وو . کشته شد شیر خدا، ُآه و واویلا ابن عم مصطفی ، آه وواویلا آه و . کشته شد شیر خدا، ُآه و واویلا ابن عم مصطفی ، آه وواویلا آه وواوی . که عیان مهر فروزان آمد . کوچ نهارجان بیرچند یا کوچ خراشاد . مژده که شد چهره نما عسکری -گشت عیان نور خدا عسکری -نور خدا شمس ه . متولدین ماه شعبان ماه پیغمبر . من زینبم . میلاد حسن سبط رسول است امشب نبریک به زهرای بتول است امشب شادند م . وجه تسمیه نام های مختلف روستای کوچ نهادشان یا کوچ خداست و یا کوچ . فلک دانی چه ظلمی از تو- برزهرای اطهر ش-د چه بیدادی زتو- بر فاطمه . فلک دانی -چه ظلمی ازتو -برزهرای اطهر شد -حبل جفا -حبل المتین -دس . فلکدانی _چه ظلمی از تو -بر زهرای اطهر شد -حبل جفا -حبل المتین -د . غدیر خم-حجه الوداع -خطابه اول -حطابه دوم -بیعت عمومی -بیعت مردان . ---غروبی سخت دلگیراست ومن ، بنشسته ام اینجا، کنار غار پرت وساکتی . ---غروبی سخت دلگیراست           ومن ، بنشسته ام اینجا، کنار غار . فتح قلعه خیبروتغییر قبله= حرکت کشتی نوح وقبولی توبه آدم = وفات خ . روستای کوچ نهارجان بیرجند -نیمه رمضانی -خاطرات روز اول مدرسه -سح . روستای کوچ نهارجان یا کوچ خراشاد-شهرستان بیرجند معرفی روستای کو . زکرببلا آمدم به شام . سلام.سال 1382 بود که ار ما دعوت شد برای گرفتن  برگه های سهام‌عدا . سلطان انس وجان که ازاو زنده دین بود          مدحت سراش حضرت روح . سنگ نوشته هایلوم مزارمردگان پدر ومادر . سنگ نوشتههای قبورمردگان -پدرومادر . شبی که محمد در غار حرا به رسالت رسید بر ایشان چه گذشت . شهادت امام هادی (ع)----محبوس سامرا (امام هادی )--- هادی دین ن . محرم ماه خون . محرم -ماه خون ماه قیام -ماه حسین -ماه انقلاب -ماه شکست دشمن -مهر . محرم-ماه خون وقیام -ماه شهاىت -ماه شکست دشمن ماه قیام ،ماه حسین . مژده که میلاد شه خاتم است عید سعید نبی اکرم است مزده که . دو صدر الدین - دو بدر الدین - دویار ویاور قران - یکی در سوم شعبا . ذهق الباطل است وجائ الحق . لالایی کودکانتوسطمادران . مادران بیرجندی ویا کسانی که می خواهند کودک گریه نکند وزودتر بخوا . ماه |یروزی . ماه انقلاب . ماه حسین . ماه شکست دشمن قرآن . ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب ماه خروج . ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب ماه خروج پیشرومومنان بود . در روستای کوچ نهارجان بیرجندوبسیاری ازروستاهای دیگراین شهرستان ر . در شهادت امام جعفر صادق . در شهادت امام جواد (ع) . در شهادت امام موسی کاظم . در شهادت امام هفتم . در شهادت امام هفتم موسی کاظم . در شهادت زندانی بغداد امام هفتم . در شهادت مولا امیر المومنین علی . در شهادت مولا امیر المومنین علی وشبهای قدر . در عزای رسول الله -امام مجتبی -امام رضا - یا رسول الله -داغت برع . در ولادت ابوالفضل العباس . در ولادت امام حسین . در ولادت امام حسین وابوالفضل العباس (ع) . در ولادت امام حسین وابوالفضل العباس (ع)- دوجاباز ودویاور - دو دل . در ولادت امام زمان مهدی موعود . در ولادت امام زمان(عج...) . در ولادت امام زین العابدین . در ولادت امام سجاد . در ولادت امام مهدی . در ولادت امام مهدی صاحب الزمان . در ولادت خانه زاد خدا . در ولادت علمدار کربلا . در ولادت علی اکبر امام حسین (ع) . در ولادت علی مر تضی . در ولادت فاطمه الزهرا - در ولادت دخت رسول الله (س) . در ولادت قمر بنی هاشم . در ولادت مولود کعبه -در ولادت خانه زاد خدا - در ولادت مولی امیال . در ولادت هریک از چهارده معصوم (ع) . در ولادت همسر علی . درشهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) . درشهادت دخت رسول الله -در شهادت فاطمه زهرا_(س9 . درشهادت دخت نبی - در شهادت دخت رسول الله - در شهادت فاطمه مرضیه . درشهادت فاطمه زهرا - درشهادت دخت نبی - در شهادت دختر رسول خدا . درولادت امام حسن عسکری :مژده که شد چهره نما عسکری گشت عیان نور خ . درولادت امام حسن عسکری :مژده که شد چهره نما عسکری        گشت عیا . درولادت امام حسن عسکری-باز کنز جود حق را فتح باب دیگر است باب رح . درولادت امام مان . درولادت امام هشتم -امام رضا -فرزند نی &رهبر دین & حامی قرآن . درولادت دو جانباز در ولادت دوبرادر در ولادت دو یاور ودودلاور . درولادت دوبرادر جانباز . درولادت دوبرادر جانباز-امام حسین (ع) وابوالفضل (ع) بشارت شیعیان . درولادت رسول خدا (ص) -مژده که میلاد شه خاتم است . امان از دل زینب(س) ی دخت رسول! نوبر آوردی از بهرعلی تو دختر آور . امشب زبرج فاطمه ماهی فروزان آمده . امشب سه جا دارد عزا بهر عزیزان . اولین سپاه دانش کوچ نهارجان . با خاک هم آ . باخاک هن آغوش شدی . ---باز از کنوز رحمت والطاف کردگار آیات صنع در همه عالم شد آشکار- . باز کنز جود حق را فتح باب دیگر است باب رحمت را دگر باره طلیع اکب . بشارت شیعیان !شد ماه شعبان ماه پیغمبر فزون شد بر خلایق لطف وجود . بعثت رسول اللهوغروب غارحرا . بعثت رسول اله ومیلاد علی مر تضی . بمناسبت شبهای قدر . پدر . پیوند علی وفاطمه . تا زتیر بن مرادی تارک حیدر شکست              قامت آدم خمید وپشت . -----خالق از بحر ولایت گهر آورده برون       یا که از برج امامت ، . خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش هنوز . خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش هنوز وز . خورشید رفته است ولی ساحل افق می سوزد از شراره ی نارنجیش هنوزوز . دخت نبی . -در روستای کوچ نهارجان بیرجندوبسیاری ازروستاهای دیگراین شهرستان . ? الهی سوخت از این زهر کاری جسم وجان من             شرر بگرفت از . ? ---هیچ کس هم چون حسین بن علی لشکر ندارد        هیچ لشکر رهبری . 1392 سی و یکم خرداد عید سعید شه صاحب زمان باد مبارک به همه شیعی . -- ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب ماه خروج پیشرومومنان بود م . - ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب ماه خروج پیشرومومنان بود ماه . .کوچ نهارجان-کوچ خراشاد -مراسم نیمه رمضانی -شوخوانی -مناجات سحر . ?   -آ مد شب میلاد علی شمس خراسان فرزند نبی ،رهبردین،حامی قر . البشارت . ? مژده که میلاد شه خاتم است عید سعید نبی اکرم است     م . ازچه توخاموش شغوش شدیدی . ازچه توخاموشدی . ازلاخ مزار کوچ چه می دانیم؟ . اساس مذهب تشیع بر دو حدیث پایه گذاری شده است: یکی حدیث ثقلین (1) .
» آرشیو مطالب
خرداد 92
زمستان 92
پاییز 92
تابستان 92
بهار 92
پاییز 95
بهار 96
زمستان 95
تابستان 96
پاییز 96
تابستان 95
زمستان 96
پاییز 94
زمستان 94
بهار 97
تابستان 94
بهار 94
تابستان 97
پاییز 97
زمستان 97
تابستان 98
زمستان 98
بهار 99
تابستان 99
زمستان 99
پاییز 99
زمستان 93
پاییز 93
تابستان 93
بهار 93
بهار 0
پاییز 0
تابستان 0
زمستان 0
بهار 1

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
بشنو این نی چون حکایت می کند
تغییر مطلوب
برادرم ... جایت همیشه سبز ...
خط سرخ شهادت
بلوچستان
اسپایکا
سایت حامد همایون
آقاشیر
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
آوای روستا
بانوی پایتخت
المهدی قزوین آبیک 1450
ارمغان تنهایی
محمدرضا جعفربگلو
یام‍ــــــــــــــــه‍ـــــــد ـــی
دهکده کوچک ما
آلبوم محمد حسن اسابش
fereshteh
نت سرای الماس
بـــــــلوک7
کوثر ولایت
آموزش ساخت جعبه هدیه، آموزش گل سازی، گل بلندر
سلام
چشمـــه ســـار رحمــت
moh3131
محمدحسن اسایش
محمدحسن آسایش
محمدحسن اسایش

» صفحات اختصاصی
در ولادت دو برادر جانباز - یکی شهزاده ودیگری - سپ

» لوگوی لینک دوستان

















» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب